Bitterfittan - Mitt I Livet

Alla inlägg under november 2013

Av Malin - 30 november 2013 11:19

Konstigt att helgen känns speciell även när man är utan jobb, man slappnar av på något sätt som man inte gör under veckorna. Tog mig en liten sovmorgon men det kanske berodde på att jag var så otroligt pigg i går så jag somnade först efter kl 2 & har haft en rätt så orolig natt.


Var ju till läkaren i torsdags, begynnande tenisarmbåge så lite piller & voltaren creme ska nog få fason på det (hoppas jag)... Sedan tyckte hon att jag nog skulle börja ta min astmamedicin regelbundet, såg att jag inte tagit ut någon medicin på nästan 3 år så det säger rätt mycket om hur jag skött det. Började igår att ta medicinen igen & var så dum så att jag åt första gången vid 14.30 så kroppen hade hunnit börja darra av all medicin då jag inte var van. Nåja, lite mat & vila gjorde allt bra & nog måste jag ärligt säga att det är skönt kunna andas bättre.


Igår åkte min moster & bror hem till Stockholm igen, tråkigt att de kunde stanna så kort tid men förstår dem. Var så skönt att pappa kunde vara hemma lite mera då även de kunde sitta hos mamma. Hon har blivit mer orolig & får mer rogivande nu & av all medicin så är det inte samma mamma jag växt upp med. Hennes frånvarande blick & osammanhängande meningar där man knappt hör vad hon säger. Funderar på att ta dit Wilma idag, då brukar hon vakna till lite & klia henne medan Wilma slickar henne glatt.


I kväll kommer Mari förbi i vanlig ordning, så skönt att vi fortsätter med våra "dejter" lördagskvällar, det är guld värt att få surra om annat & släppa allt tungt om bara för en stund. Får se vad jag ska ordna för gott när hon kommer, hör ju till att vi brukar unna oss något onyttigt att umgås över.


Igår köpte jag ett halsband med döskallar pyntade med swarovski kristaller, billigare än orginalet & precis lika snyggt men avsevärt billigare. Vissa smycken som jag vet att jag använder dagligen kan jag betala mer för men smycken som man mest använder vid festliga tillfällen vill jag inte betala så mycket för.


Nä, nu har jag inte tid att sitta här mer, diska & piffa till mig inför ett besök på lasarettet.

Hoppas att ni alla får en riktigt fin lördag & går ut på skyltsöndagen i morgon & julmarknaderna som anordnas.


Tjillevippen


Bling Bling 

Av Malin - 28 november 2013 09:16

Nu var det några dagar sedan sist jag uppdaterade, tänkte svänga ihop några rader innan jag ska på läkarbesök då jag troligtvis har en tennisarm. Kommer nog från när jag spräckte den andra axeln & då har andra armen fått dra ett stort lass.


I tisdags kom min moster & bror från Stockholm på besök några dagar & i morgon åker de hem, det har varit guld värt för min far & mig & speciellt då min far att inte behöva sitta på lasarettet hela tiden hos mamma.

Det är psykiskt påfrestande att se hur en människa man känt hela sitt liv förändras av sjukdom & starka mediciner. Ena stunden är hon arg, sedan gråter hon för att nästa vara sitt gamla jag som vi alla känner igen. Oftast hör man knappt vad hon säger men ibland så för man en konversation & hon är helt klar.

Idag ska verkar det som att min ungsta bror ska sitta förmiddagen, sedan moster & efter det jag. Försöker nu få kontakt med min äldsta bror för att höra om inte han också kan sitta där ett tag idag så att vi alla är dit. Det skulle vara bra om pappa slipper vara där under hela dagen då han ändå tillbringar kvällar & nätter där.


I måndags kom min f.d make på besök från Stockholm för att hälsa på henne. Då satt jag med en annan moster, när hon hörde att han skulle komma sa hon att det spelar ju ingen roll då hon är så borta & ändå inte kommer känna igen honom.

När han kom in tog henne i handen & hejade ropade hon hans namn, började gråta & krama honom. Hon blev väldigt rörd eftersom de stod varandra nära, hon till och med skrattade & pratade gamla minnen.

Så en sak man ska tänka på när man sitter hos de som man tror är dementa eller i koma... Prata inte negativt för de hör allt som sägs i rummet & förstår.

När min mormor var ung så låg hon sjuk, låg i koma & alla trodde hon skulle dö, när morfar var där kom det in två kvinnor & sa att det var hemskt att hon skulle dö så ung då hon hade så små barn. Hon kom igen, tillfrisknade & visste mycket väl vad de damerna sagt. En liten tankeställare.


I går var jag till tatueraren, fyllde i mina kronor & finslipade. Blev en lång natt då jag inte visste hur jag skulle ligga, tvillade omkring i sängen & på mage var det närmst omöjligt att ligga då jag fick ont i nacken. Kommer att bli många sådana nätter i framtiden då jag ska fylla i hela ryggen.


Nu ska jag diska, duscha & fixa till mig inför läkarbesöket. Kan ju inte gå dit i pyjamas & se ut som en piasavakvast i huvudet. Ha d bäst.


Tjillevippen


Pappa, mamma & Wilma  

Av Malin - 21 november 2013 11:09

 God förmiddag alla där ute i världen, solen den skiner & ögonen viner... Nå, solen skiner i alla fall från en klarblå himmel, dock lite kallt ute men friskt i luften.


Med min rubrik i dag vill jag ha sagt att alla hippa modelejon ska tänka sig för innan de gör en tatuering för att det är "inne"... Tatueringar är inget som man bara kan dölja när man är less, de sitter där hela livet.

När jag på Malta skulle tatuera mig på ett ställe där det var drop in så hade han innan mig en engelska, hon hade varit in i 3 dgr, bläddrar i pärmarna & bestämt sig. Det första hon frågar när hon kommer in är om den går att ta bort... Eeehhhh... Vet man då vad man ger sig in i, snacka om IQ badboll, hon måste ha solat bort en del av sitt tänk under semestern. Finns gnuggisar för dem som vill vara fräcka en stund.


För mig började det med en liten tatuering på bröstet i form av Ying Yang & ankh-korset  som är en gammal egyptisk esoterisk symbol för liv, mänskligt som gudomligt. Jag hade bestämt mig för att det bara skulle bli denna enda tatuering men när han var klar hade jag redan nästa i tanken & sedan har det bara rullat på.

Jag har dock aldrig behövt sitta & söka efter det jag vill ha utan fyller på med sådant som jag gillar & uttrycker det jag står för likväl som händelser i livet.

Min tatuering på armen "Me Myself & I" kom till efter min skiljsmässa när jag äntligen kom på att den viktigaste i mitt liv är jag själv, om inte jag är lycklig kan jag inte heller sprida glädje åt andra.

På underarmen har jag en tatueringsmaskin med texten "pain is pleasure" eftersom jag fullkomligt älskar att tatueras & kommer att fortsätta med det. Det är ingen engångsgrej för mig helt enkelt utan min passion. När jag besöker min tatuerare & han gaddar någon blir jag alldeles till mig av ljudet från maskinen, det pirrar i kroppen & jag blir nästan... Får jag säga det här... Jo det gör jag... Småkåt ha ha ha... Antar att jag inte är ensam om den känslan.


Nästa vecka är det dags för en sittning igen, ska han bara slutföra mina "tre kronor" på ryggen, finslipa dem & färga sammeten i kronorna röd. Efter det har jag funderingar på att fylla ut ryggen, vet inte riktigt med vad men det löser sig när allt faller på plats. Jag är inte desperat eller har bråttom utan det får ta sin tid så att det blir rätt.


Dags nu för att koka lite lammlever åt vovven & sedan ska jag fixa mig för ett besök hos min mor & far på lasarettet.


Tjillevippen


       

Några av mina gaddningar

Av Malin - 19 november 2013 22:43

Så var det tisdag, rackans vad veckorna springer iväg, man hinner inte med & snart är det första advent. Var idag & hämtade ett blomsterarrangemang i tygblommor som jag lovade min mosters särbo att ordna åt mamma.

Mamma har alltid gillat julen & allt som hör därtill, pynt & att baka pepparkakor & lussebullar till julmusik på hög volym. Mycket kan hon inte göra men vi kan i alla fall göra det julfint åt henne på lasarettet. Hon ska, om hon orkar, få komma hem på permission över en dag med en sköterska som hjälp så att hon får hjälpa lite med pyntet hemma.

I söndags trodde vi att hon skulle lämna oss, pappa ringde redan kl 8 på morgonen & hade då även ringt min äldsta bror. När han kom dit körde pappa för att hämta mig. Mamma hade varit väldigt dålig på morgonen, fått lugnande spruta & syrgas då hon hade svårt med andningen. Hux flux när min pappa kom med kaffe & smörgåsar så piggnade hon till av lukten, tänk vad tråkigt det måste vara att känna lukten, veta hur gott det är & sedan bara få inta flytande.

Idag var jag & Wilma åter på besök då mammas läkare ville träffa min lilltjej, både han & en sköterska kom in på rummet & busade lite med henne. Mamma kliade henne & Wilma slickade henne kärleksfullt, när sedan mamma somnade låg Wilma & höll ett vakande öga på henne.

Blir besök var dag på lasarettet & råkas jag som i torsdags förra veckan inte hinna dit så fick jag otroligt dåligt samvete, jag vill ta vara på all tid med mamma nu den tid vi har kvar.


Annars händer det inte mycket i livet just nu, var dag är den andra lik tycker jag... Rätt tråkigt liv ha ha ha... Men men, skulle allt vara roligt skulle vi inte veta att uppskatta de små glädjeämnena i livet.


Funderar på om jag i morgon ska ringa vårdcentralen & boka tid så att de för checka min högra axel/arm/armbåge som jag har otroligt ont i. Kan inte lyfta med den armen & när jag handlar kan jag inte bära korgen utan smärta.

Man börjar bli gammal & skröplig ha ha ha... Nå för tusan, är ju bara 40+ & någon klok lär ha sagt att man är inte äldre än man gör sig vilket stämmer i allra högsta grad.


Funderar på hur min vän mår idag då han inte hört av sig, vet att han pga sin sjukdom ibland mår så dåligt att han slår av allt. Han har jobbat ganska hårt på gården se sista dagarna så värken har säkert förvärrats, frustrerande att vara så långt bort att man inte kan hjälpa en sådan go vän.

Han är som ett vitaminpiller för mig, han kan överraska mig med att ringa, får jag först ventilera lite & sedan surrar vi om allt mellan himmel & jord så att när vi lagt på lägger jag mig med ett leende om kvällen.

Tänk vilken tur att jag skrev till honom på internet, skulle annars ha missat en kanonkille till kompis, det finns guldkorn i denna cybervärld där de flesta bara verkar svamla runt & inte har ett ärligt ben i sin kropp.


Kom just på att jag måste maila min tatuerare, har en tid nästa vecka för att slutföra mina "tre kronor" på ryggen, måste höra om han vill att jag ska komma in eller om han har allt klart för sig... Tror på det sistnämnda jag.

Ska bli roligt att få klart den tatueringen, sedan ska jag fortsätta med mitt namn i hieroglyfer, vet inte om det kommer bli på min underarm eller om hela ryggen ska fyllas ut med Egyptiskt. Får se hur det blir.


Nä, nu ska jag ta fram lite lamm som ska tillagas i morgon & sedan ska jag glida ner i sängen & se Scrubs till jag somnar.


Nattis Nattis


Wilma håller ett vakande öga på mamma  

Av Malin - 16 november 2013 11:19

Igår var det äntligen dags för Jerry på Coop Arena i Luleå, en helt j-a underbart bra show där mina fötter inte var stilla många sekunder av showen... All bra musik där man i de flesta fallen kan alla texter utan & innan gjorde denna resan genom Jerrys karriär minnesvärd. Kan varmt rekomendera denna show, se den om ni har tillfälle, kanonbra.


Vädret var vällan inte det bästa igår, regnade så det blev riktigt j-a halt & på morgonen läste jag att en 20:årig kille kört ihjäl sig just utanför Kalix på E4:an. Tragiskt när det händer & man sänder familjen en tanke. Många förlitar sig på vinterdäcken men man bör även anpassa hastigheten.


Micke kom efter 15 igår, hade jag gjort en lammgryta & ris som vi skulle äta innan vi åkte... Misslyckades då jag hade bråttom & tog färdigt krossade tomater i stället för färska som jag brukar, tänk vilken skillnad det blev & dessvärre inte till det bättre. Nåja, mätta blev vi nog i alla fall.


Läkaren hade fixat så Wilma skulle få hälsa på min mamma & pappa på lasarettet så hon tillbringade kvällen med dem, hade mest legat & sovit på pappas säng & myst men sent på kvällen blev mamma sämre & det märktes när jag hämtade henne där, hon var uppstressad & flåsade hela vägen hem. Tänk vad de små liven känner mer än vi tror. Hon vaktade mig ett tag hemma men slappnade sedan av & gick & lade sig i sin bädd.

Då mamma blev så dålig så ska jag fixa så vi får komma & hälsa på en "bättre" dag, det svänger ju dock så snabbt så man vet aldrig hur hon kan må efter bara någon timme.


I kväll kommer Mari över, ska vi äta något sliskigt & se Så Mycket Bättre, det är när vi ses sådana här gånger vi får mycket brillianta ideér. I somras bokade vi redan resa till i maj 2014 så den 17:e maj åker vi ner 2 veckor till Alanya om inget oförutsett händer. Vi har liiite funderingar på att åka & se Uggla när han kommer till Luleå dagen innan vi ska åka men vi får nog fundera ett tag till.


Nä, nu ska jag piffa till mig, åka till lasarettet & avlösa pappa ett tag så han får åka hem för att duscha & byta kläder.


Önskar er alla en riktigt fin dag & bjuder på ett smakprov på Jerrys Farewell Show.


Tjillevippen


Av Malin - 13 november 2013 22:43

Så var lilla lördagen snart över eller som man önskar sina engelsktalande vänner "happy hump day"... Tycker inte jag gjort så mycket idag, när man är arbetslös blir det lätt att man flyttar fram allt till nästa dag... Och nästa...


I morse ringde så äntligen mammas läkare från Sunderbyn & han skulle i sin tur ringa upp hennes läkare här på lasarettet där hon nu ligger. I går var hon i alla fall piggare då de gett henne något som löste upp stoppet i tarmen så hon fick gå på "damrummet" för nr 2... Det roliga är att det frågade jag om redan förra veckan av läkaren, om det inte fanns något som kan lösa upp stoppet i tarmen men fick inget svar då. Idag hade de även försökt att stänga påsen men då började hon direkt må illa. Blev i alla fall lite sprutt på läkaren här då han nu vet att vi inte bara sitter & väntar utan agerar & då bör även han göra det.

Blev dock inget besök idag men i morgon ska jag fara dig & avlösa min far någon timme, får så otroligt dåligt samvete om jag inte hälsar på en dag men vi är ju faktiskt 2 syskon här på orten så det ska jag nog inge ha. Hon är ju min mor & jag vill ta vara på den lilla tid vi har kvar tillsammans.


Har sista dagarna sett reklamen för programmet Paradise Hotel på tv:n... Måste få fråga, vad är det för j-a töntskaller som ställer upp, de verkar inte ha mycket mellan öronen mer än att tänka på sex & silikontuttar. Det lär ju knappast bli några par i den serien & ärligt fattar jag inte vilka det är som ser serien för det måste ju vara en hel del då de fortsätter med den. Är det verkligen de idealen vi vill att barnen ska ta efter? Att det är ok att i det stora hela fläka ut sig på tv & knulla runt om jag nu tillåts vara grov i munnen.

Nä, lägg ner skitprogram & börja sända mer dokumentärer i stället där man lär sig något vettigt.


Nä, nu ska jag inte klaga mer ha ha ha... Måste säga att jag längtar till fredag, då ska jag & mon kompis Micke till Luleå för att se Jerry Williams The Farewell Show. Såg honom på Berns långt tillbaka så det ska bli roligt att se honom en sista gång innan han lägger av, han gör i alla fall rätt som lägger av när han är på topp.

Vi hade tänkt sova på hotell men bestämde oss för att åka hem till mig i stället, ska jag fixa någon god mat så får vi sitta & surra lite. Var ju ett tag sedan vi sågs, i våras var det vällan... Tänk vilka goda vänner man kan träffa på Facebook av alla ställen.

Sedan har jag en till herre som jag träffat på internet som bor i gbg & han är verkligen ett guldkorn, så glad att vi fick kontakt med varandra. Vi kan sitta & surra timtals i telefon om allt mellan himmel & jord, allt faller sig så enkelt & naturligt med honom när vi pratar.


Nä, nu ska denna dam ta & släcka ner, glida ner under täcket & se lite tv tills ögonlocken blir för tunga.


Nattis nattis


En liten tankeställare  



Av Malin - 11 november 2013 18:31

Just surrat med Mari på tfn, om ditt & datt... Dels om när jag ska börja sminka mig, har ju en del onödigt smink som egentligen bara samlar damm men snart kanske...Jag som sminkat mig typ max 10 gånger i hela mitt vuxna liv.

Tycker att jag har rätt mycket färg utan att sminka mig & det enda jag brukar göra är att låta dem noppa ögonbrynen + färga dem & fransarna. Det kan göra underverk & man ser ut mycket piggare.


Nå, nu ska jag inte lägga ner ett helt inlägg på smink, det är att ödsla på ord eftersom alla magasin & damtididningar tar upp nog sådant.

Har idag lagat till lamm i ugnen, smakade helt underbart & blev riktigt saftigt. Blev så pass så att även Wilma fick sig en "sluring" & den for ner i all hast må jag säga.


Efter middagen åkte jag & satt hos mamma ett tag så att pappa fick åka hem för att duscha & hämta sina mediciner. Min äldsta bror var också där så vi fick prata lite samtidigt som vi höll ett öga på mamma som idag inte alls var bra. Hon fick kramper med jämna mellanrum i magen, någon typ av tarmvredsaktid smärta tydligen enligt läkaren. Men hon ville inte att man skulle ringa så att hon fick smärtstillande. Dock när pappa skulle skjutsa hem mig när han ändå skulle & handla så gick vi förbi sköterskorna så de skulle gå in & se till att hon fick smärtstillande.

Jag hoppas för allt i världen att den dagen det är min tur så får jag ett snabbt slut, vill inte ligga & plågas på detta vis en längre tid, det är avsolut inget värdigt slut. Och skulle jag kunna skulle jag gärna ta över min mammas smärta så att hon fick sova lugnt & inte vrida sig i smärtorna.


Tillbaka till det ytliga sminket, hur kommer det sig att vissa ser det som ett intresse att sminka sig? Att spackla igen porerna dagligen, att gömma sig bakom en mask & känna sig naken om man inte har smink... Jag skulle nästan vilja kalla det för psykisk ohälsa, det måste vara människor med otroligt låg självkänsla som bara jobbar för att passa in...

Passa in i vad? Jo, mallen som all j-a media för fram där alla ska vara stöpta i samma form. Man ska ha anorexi, långt löshår, reservdelar i silikon både här & där... Tragiskt när människor går på denna falska bild som oftast är retuscherad. Charmen med våran värld är ju ändå att vi alla får vara olika, det finns plats för alla & ingen behöver vara den andra lik. Det värsta när jag sitter & ser på vissa bloggar är att tonåringar rent ut sagt viker ut sig, de har inte en j-a aning om vilka signaler de sänder ut till alla överkåta män. Tragiskt.

Jag vill säga som så att "det är ingen idé att du har fibrer i magen om du har skit i huvudet". Tänkt på det.


Tjillevippen


Onödigt smink...  

Av Malin - 10 november 2013 08:44

Nu när mamma varit sjuk ett bra tag & snart i en vecka legat inne på lasarettet har man fått se den skrämmande insidan. Snäsiga sköterskor som inte pallar trycket & tror att de kan kalla folk vad som hellst men mest skrämmande än så länge är narkosläkaren mamma hade att göra med i fredagskväll. Det bestämdes att hon skulle få en slang insatt vid halsen där man sedan kan ge dropp, näring, ta prover osv. När hon kommer ner är den "snäsiga" sköterskan där, mamma uppfattade det som att hon var arg på mamma. Men värst var ändå narkosläkaren som jag nu kommer tillbaka till... Sköterskan sade åt honom att där borta kan man tvätta händerna, det var inte nödvändigt tyckte han, sköterskan sa att de har som praxis att tvätta händerna innan & då sa han bara irriterat att sådant här pratar man inte om så att patienterna hör... Vilken j-a attityd & deras händer lägger vi våra liv i, efter ett försök som gjorde så ont att mamma inte kan ha fått den lokalbedövningen hon var lovad så frågar fanskapet om han ska testa på andra sidan i stället. Nej, sa mamma, du rör inte mig igen. Är det konstigt att man för länge sedan tappat tron på vården?

Då blodkärlen blivit skörare kan de inte sätta in dropp så idag eller i morgon ska hon föras till Sunderbyn för att få insatt denna port för att slippa bli stucken & där hoppas jag verkligen inte att personalen är lika nonchalant som de är här. Nä, fy f-n för vissa som jobbar inom vården & helt saknar empati, de ska inte jobba med folk.


En mamma har man bara en av & även en pappa... När jag nu sett hur min väninna blir behandlad av sin dotter som är myndig så är jag glad att jag inga barn har själv. Hur kan man vända sin förälder ryggen, en förälder som funnits där under ens hela uppväxt, både ekonomiskt & känslomässigt. När vi bodde på samma ort så var de verkligen sammansvetsade & dottern var trevlig, nu verkar hon ha hamnat i fel sällskap men kaxiga snorungar som inte har föräldrar som bryr sig om dem. Hennes mamma var snäll & lät henne flytta hem när hon blev utan jobb men att sedan utnyttja henne & när mamma sedan ställer lite krav på städning & kanske att hon kan bidra liiite ekonomiskt... Ja då surar hon som en tonåring, hämtar sina saker medan mamman är bortrest, tar bort henne på facebook & säger upp bekantskapen. Undrar om de så kallade kompisarna kommer att ställa upp lika mycket & hur länge de kommer att orka ha henne som inboende...

Vad har hänt med dagens ungdom???? De har helt tappat respekten för de äldre & när jag nu såg denna tjej sitta & kaxa sig mot en den ena en den andra på sin fb-sida kunde jag inte hålla mig längre. Skällde ut henne eller heter det att säga sanningen & det verkar som att den gjorde ont.

Nä respekt är ordet & man får ingen respekt om man inte förtjänar den. Så j-a enkelt är det.


Nä, nu ska denna damen diska & fixa till lite i köket... Ha en fin dag alla där ute.


Tjillevippen


Dagens vård är verkligen som löpande bandet  


Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards