Bitterfittan - Mitt I Livet

Alla inlägg under december 2015

Av Malin - 10 december 2015 13:21

Usch vad jag tycker många har cancer nu & många av dem klarar sig inte heller. Det är en sådan grym sjukdom, jag kan bara efter att ha vakat vid min mamma föreställa mig vad de går igenom.

All smärta som den orsakar där till slut mediciner inte hjälper, där man bara ligger & ber om att få ett slut på sitt lidande då man inte orkar med mer smärta. När kroppen tynar bort & blodådrorna blir tunna så att man inte längre kan sticka i dem utan måste operera in en port där man medicineras. Det sista kom för min mor dessvärre för sent & kirurgen var en klåpare så mamma till slut bad honom att inte röra henne mer. Hon valde att den smärtsamma vägen där hon inte kunde behålla föda eller dryck & helt enkelt tynade bort.


Jag har nu en vän, som jag för flera år sedan lärde känna på Faceboo, som gjort valet att inte genomgå behandlingar utan bara tar emot smärtlindring tills det är över. Jag beundrar hans styrka att ta detta svåra beslut där man vet att det hela bara har en utgång. Vi bor långt från varandra så jag kan inte hälsa på men jag är så otroligt glad när jag ser hur goda vänner han har som finns där för honom varje dag.

Även om han kanske vissa dagar är för trött för att prata i timmar så är det ju ändå en trygghet att veta att någon finns där. Precis som vi satt vid mamma dygnet runt den sista månaden på lasarettet.


Jag har en annan vän som är en SuperWoman, hon har tumör i hjärnan & jag vet inte hur många behandlingar hon genomgått men det är över 70 st i alla fall. Henne hoppas jag träffa när hon har plkanerat att i januari hälsa på sin son som går skola här i norr.


Har själv funderat på detta med cancer, tänk om jag har det utan att jag vet & när de väl finner det är det för sent. För dessvärre är det ju en sjukdom som visar sig på alla möjliga & omöjliga sätt, när den sedan väl upptäcks så är det ofta för sent.


Hur som hellst så finns alla mina vänner i mitt hjärta & jag ber för dem var dag, mången tår har jag fällt för dem så jag helt enkelt är den typen av människa som har lätt att gråta & jag är verkligen ledsen för deras skull.

Cancer är ingenting jag önskar min värsta fiende, ingen ska behöva gå igenom det.


 

Av Malin - 5 december 2015 15:48

Så är vi i december månad & julen närmar sig med stora steg, har inte en aning om hur denna julen kommer att bli & hur den kommer att firas & det gör mig lite frustrerad då jag är en människa som vill ha koll. Att det blir hos pappa antar jag men om sedan min älskling & hans dotter verkligen kommer sig hit eller inte har jag inte en aning om. Nå, det blir väl bra hur som.


I torsdags vid lunchtid, kl 12.10, så var det 2 år sedan min mamma gick över till andra sidan. Fortfarande saknar jag henne något enormt & den saknaden kommer garanterat aldrig att försvinna men smärtan kanske blir lättare.

Speciellt nu mot jul tänker jag på henne, var ju en tid hon gillade. Kan nästan höra julmusiken & känna lukterna när hon bakade & lagade mat till julfirandet. Jag försöker ju att hjälpa pappa så gott jag kan men det blir aldrig nog, dessutom var det ju hon som höll ihop familjen & jag känner lite sedan hon försvann att vi mer & mer faller isär vi syskon.

Kan väl säga att jag inte ens minns när någotn av mina 3 bröder ringde mig sist, var nog när hon ännu levde & låg på paliativa avdelningen. Hur som hellst, mamma, jag saknar dig enormt   



December förresten, det märker man rakt inte på vädret... I morse var det -2 & perfekt väder att gå ut med hunden en liten promenad men nu... Nu öser regnet åter ner så det lär vara snorhalt i morgon & jag som är så rädd att falla & slå sönder knäet ännu mer. Gjorde ju en smart grej för ca 1 v sedan... Såg att det började regna & skulle ta in en matta från balkongen som jag hade på vädring. Balkongen såg torr ut men jag spg inte de små iskristallerna, ut med tofflorna & tjoffs, hips vips så stod jag nästan i spagat på balkongen & hade slagit mitt redan sargade knä än en gång... Men jag lovar, nu har jag lärt mig att INTE gå ut med tofflor på balkongen.



Detta vädret gör ju verkligen att man vill ut & resa, har inte varit någonstans sedan maj förra året när jag åkte till Turkiet med min väninna. Skulle behöva sol, bad & värme... Gärna i sällskap med min fina älskling för han skulle också behöva komma bort ett tag & vila upp sig. 

Vad jag saknar enormt är all den goda maten i Turkiet, en del kan jag laga själv men finns många rätter jag inte hittat recept på så om Ni har något att delge, lägg gärna in en komentar med recept. Skulle göra mig salig.


   


Nä nu så ska jag ta mig en treo, har fått ont i halsen & feber under natten så dagen startade jag kl 6.30 med en kopp ingefärste. Nu ska det motas bort för jag har absolut ingen lust att bli sjuk just nu.


Hoppas nu att ni alla får en fortsatt fin helg & en riktigt trevlig 2:a advent.


Tjillevippen   



Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards