Bitterfittan - Mitt I Livet

Alla inlägg under juli 2017

Av Malin - 31 juli 2017 10:19

Måndag... Varfär är alltid måndagar så otroligt jobbiga, kan ju vara för att jag är som ett gökur hela natten och hoppas upp och ner i sängen när jag ska på toa eller i köket... I natt fick jag dessutom kramp i lärmuskeln, vilket gör svinigt ont vill jag lova... Jag tänkte ta en vätske ersättning i går kväll men tänkte att nääää jag klarar mig nog. Det är ju nu när det är så pass varmt ute som det är bra att ta en vätske ersättning i fall man inte dricker nog med vatten. Ja ja, dumt att jag skippade det men jag undrar ju när jag ska lära mig, 3:e gången det nu händer.


Sitter på kursen nu, gjort lite engelska men jag har inte riktigt koncentrationen idag när jag knappt sovit. Så jag har suttit och sett på recept på strawberry daiquiri, tänkte göra frysta goa när jag nu äntligen fått beställt en slush maskin :) Jag ska ju ha is i allt jag dricker så den känns som en bra investering och så får min väninna goa kalla drinkar nu i sommar när hon ska hälsa på. Jag måste nu försöka städa så att jag vågar ta hem någon, det är väl egentligen inte så farligt men jag vill ju ha kliniskt innan någon får hälsa på. Psykologen säger att min städning är åt det maniska håller och att jag måste lätta på mina krav så vi får se hur det går.


I går firades min äldsta bror då han blir 60 år, firades igår då de snart drar iväg söderut för en del agilitytävlingar. Hans fru hörde av sig om jag kunde göra tårtor och givetvis, två sommartårtor med en massa jordgubbar på blev det. Till present blev det en korg som jag fyllde med en massa gott bla choklad, kex, ostar, frukt och vin. Kan de ta med när de åker och mumsa på när de ska mysa på kvällarna. Tycker att det är roligt att göra dessa korgar, dessutom blir det ju mer personligt när man gör dem själv och inte köper färdiga.


Jag for inte själv på kalasandet för jag var så otroligt trött, kraschade på sängen och när jag vaknade efter kl 16 så gjordes det ärtsoppa. Första gången jag har gjort det, var min mamma som brukade göra det och då jag nu inte hade ätit det på 6-7 år så smakade det riktigt bra även om den kan förbättras.

Så i går kväll somnade jag redan innan kl 21.30, var supertrött när jag lade mig men som vanligt började ju min oroliga natt vid tolvslaget... Ja ja, fick ju typ 2.5 tim sammanhängande sömn i alla fall.


Nä nu ska jag försöka ta mig i kragen och läsa lite så jag har gjort något innan jag ska till frissan vid 12, ska bli skönt att få håret genomklippt och som vanligt vänster sida rakad :)


Ha nu en fortsatt fin måndag alla där ute och hoppas att ni har lika soligt och varmt som oss här i Kalix idag.


Tjillevippen

Av Malin - 27 juli 2017 13:30

Så var torsdagen här, sista dagen av engelska studier innan jag tar helg. Aå vackert väder idag igen, +26 i skuggan så när jag kommer hem ska jag sitta på balkongen ett tag och bara njuta. Igår mådde jag inget vidare så kraschade på sängen framför ac:n. Man må komma ihåg att dricka bra med vattenär det är så här varmt, själv så köper jag vätskeersättning med smak av svarta vinbär på apoteket och tar en sådan var dag i fall att jag skulle råkas dricka för lite. Har ju sista åren börjat få sendrag/kramp i lårmuskeln när jag druckit för lite och jag kan säga att det är INTE skönt... Så alla där ute, kom ihåg att dricka vatten när det är varmt.


I går fyndade jag... Laddaren till min laptop har ju gått sönder för ett antal månader sedan och jag har inte kommit till skott med att köpa en ny. På morgonen i går när jag kikade igenom Facebook så såg jag att en bekant skulle sälja en lite mindre laptop av märket Samsung. 300:- stod det och jag skrev på en gång att jag tar den... När jag kom till kursen såg jag att det faktiskt stod "bud från 300:-"... Det hade jag helt missat utan bara sett siffrorna 300... Skrev till henne att jag såg det först nu och att jag kanske inte får köpa den då men joooo.... Jag fick en superfin iten laptop för 300:-, perfekt för min väska.


Blev såååååå besviken i tisdags när jag skulle och köpa jordgubbar... Inte hade han några... Varför annonserar man då om man inte har? Fick göra en beställning så ringer han när de finns, nåja den som väntar på något gott väntar aldrig för länge brukar det heta men i detta fallet tycker jag att det är olidligt. Köpte mig då nektariner i stället och passionsfrukt som är så otroligt gott. Köpt melon sista gångerna men de får jag inte ha för mig själv, då sitter min lilla fyrbenta dam och ser bedjande på mig då hon älskar honungsmelon.


Har i veckan även beställt lite turkiska kakor och majonäs... Turkisk majonäs är så otroligt mycket godare än våran, inte alls lika tjock heller så när jag hittade en sida med dessa produkter blev jag överlycklig. Så även min väninna och en kille på kursen beställde, så nu väntar vi alla på vårat gotti gott.

Något jag saknar här i Kalix så är det den Turkiska korven sucuk, den är så god att steka med ägg till frukost, kryddig god korv. Tzatziki får jag också begär av nu när det är varmt så jag går väl runt och stinker av vitlök hi hi hi... Men det är ju så gott med tzatziki och rökt skinka på grekiskt lantbröd.


Nä nog om mat, jag blir ju hungrig ;) Innan kursen idag så satt jag 1 timme utanför folkets hus och njöt, ett stort steg för mig som inte vill synas. Men satt bra på en bänk under träd där inte så många såg mig hi hi hi... Samtidigt pratade jag med Morten på telefon så det lugnade ju mig lite i alla fall, tack älskling <3


Nu väntar engelskan, må avsluta det jag håller på med så att jag kan göra helg med gott samvete ;)


Tjillevippen

Av Malin - 25 juli 2017 10:31

25 idag, inte bara lönedag men idag skulle min mamma ha fyllt 84 år, kan inte förstå att hon snart varit borta i 4 år. Känns så nyligt och jag saknar henne vareviga dag, jag är glad att jag i alla fall har min moster som jag alltid stått nära att prata med och få råd om det är något jag funderar över.

Min älskling från Norge fyller också är idag, hela 41 blir han :) Hipp Hipp Hurra för Morten... Mitt lilla lammkött ha ha ha... Nå inte lammkött direkt, han är ju bara 8 år yngre än mig ;)


Har åter igen haft en helvetesnatt, vaknade vid 1.30 och efter det somnade jag först vid kl 5.30 Inte mycket till sömn då när larmer ringer kl 7... Kan säga att jag inte är direkt pigg och koncentrationen finns inte för att läsa engelska lika intensivt som vanligt här jag sitter på kursen. Har i alla fall gjort lite glosor och läst en text om Shakespear.

Hunnit med att beställa lite turkiska kakor och turkisk majonäs, som jag saknat den, mycket godare än våran svenska.


På lördag ska det bli grillning med 3 ungdomar från mitt tidigare jobb som handledare för ungdomar med psykiska diagnoser. Ska bli roligt att träffa dem, vi ska vara på kolonilotten, grilla, äta gott och umgås. Vi tar det mitt på dagen då jag vet att jag kommer vara helt slut efteråt och krascha i sängen eller på soffan.


Idag ska jag äntligen komma till skott och köpa ingredienser för att göra egen ärtsoppa. Som jag saknar det, har inte ätit det sedan mamma gjorde det sista gången och det är väl typ 5-6 år sedan. Tänkte göra en rejäl laddning och frysa in i portioner. Måste göra några storkok och frysa in så jag har mat eftersom jag inte orkar göra tex lunch efter jag varit på kursen. Jag bör försöka börja äta alla måltider igen vilket jag inte gjort på länge nu.

Jag ska även åka och köpa jordgubbar hos vår lokala odlare, 2 liter får det bli för det finns inget bättre godis om sommaren än färska jordgummar yummmmmyyyy.....


Nä nu ska jag försöka koncentrera mig ett litet tag innan jag slutar, hoppas att ni alla får en riktigt fin dag.


Tjillevippen

Av Malin - 24 juli 2017 09:11

Ja jag har helt glömt bort detta, nya ........ Någon som kan fylla i detta? :) Mitt minne är ju inte vad det brukar vara och jag glömmer bort sådant som ta mig tusan är innött i huvudet annars. Pratade med min moster i förra veckan, när min far frågade vad vi hade pratat om kunde jag absolut inte komma ihåg vad det var... Bara att vi pratat om 2 tv serier som vi följer. Det är så otroligt frustrerande att inte komma ihåg saker, kanske obetydliga ibland men ändå så otroligt frustrerande.


Och att inte ha ork, att ständigt vara trött... I morse vaknade jag kl 6, pigg och det kändes som att detta skulle komma att bli en toppendag med massa ork... Mmmm.... Ork till att koka ägg, rosta en macka och äta... Sedan var jag trött igen och fick tvinga mig att diska bort det lilla och släpa mig in i duschen där jag länge stod och vilade mot väggen för att jag knappt orkade stå.


Jag vet inte hur man ska förklara detta för någon som aldrig varit i denna situation, att vilja så otroligt mycket men inte orka. Och denna skräck jag har fått för att vara bland folk... JAG???? Jag som alltid jobbat inom service och har varit världens mest sociala människa, hur f-n har jag hamnat här? Jag och min far hade i lördags varit till mammas grav och han ville ta en "raggar runda" i stan för att se om det var mycket folk. Den känslan som sköljde över mig när vi svängde in på huvudgatan var hemsk, blev nästan kallsvetting och ville bara glida ner på sätet för att ingen skulle se mig. Jag vill komma ur detta NU... Det är skitjobbigt, och hjärnan går i full fart 24 tim/dygn...


Att sedan förklara för vänner som ännu inte fått veta hur jag mår... Ringde en barndomsvän som jag som vuxen även haft mycket roligt med, rest och festat...

-Hej, tänkte om du vill ha främmande? :)

-Nej... Bla bla bla bla bla.... En förklaring om hur jag mår och varför jag inte orkar med främmande.

Jag har inte haft besök på snart 2 månader, det är inte att jag vill dra mig undan vännerna men jag orkar helt enkelt inte och skäms för att jag inte heller orkar städa som jag gjort tidigare. Jag har ju nu fått i ordning ett schema för att försöka få ordning på mina rutiner igen. Hoppas att detta snart kommer att fungera till 100% men det kräver ju mycket av mig och jag ska verkligen göra mitt bästa.


Nä, nu ska jag försöka ta tag i engelskan, blir bara detta ämne jsut nu då studievägledaren tyckte att jag inte just nu skulle lägga til fler ämnen eftersom jag har så mycket att arbeta med privat. Det är riktigt skönt att i alla fall ha bra personer runt mig som är kloka och förstående.


Önskar er alla en fortsatt fin dag, kramar till er alla.


Tjillevippen



Av Malin - 19 juli 2017 11:45

Ja då var Sommarfesten i Kalix i full gång även om vädret inte är det bästa men just nu är det i alla fall uppehåll och knallarna har satt upp sina stånd när jag tittar ut från fönstret där jag sitter och läser engelska.

I kväll kommer Robin Bengtsson att uppträda och tror att det är på torsdag som Måns Zelmerlöw ska upp på scen. Det är jätteroligt att det arrangeras något men i det skicket som jag är just nu så känner jag inte alls för att gå ut bland allt folk. Jag har i alla fall beställt sol till i morgon så kanske att jag kan sitta på balkongen och njuta av alla artister.


Idag måste jag och köpa c-vitaminer efter engelskan, tror att jag har fått urinvägsinfektion... Svider, gör ont i underlivet, kommit rent blod och i går kväll började jag att få lite ont i magen. Går det inte bort så måste jag nog boka tid hos läkaren, sökte i mina gömmor men all penicilin var slut och jag hade bara en massa kortisontabletter hemma. Ska i alla fall prova nu med c-vitaminer och att dricka ingefärste så kanske det ger med sig.


Träffade psykologen igår som tyckte att jag nu måste börja glädja mig åt de små framstegen och inte hänga upp mig på allt jag inte kan göra numera. Det är skönt att prata med henne och få ventilera och samtidigt få lite rådgivning som får mig att se lite annorlunda.


Nej nu ska jag avrunda denna dagen och fara hem... Hoppas att ni alla har det bra.


Tjillevippen



Av Malin - 11 juli 2017 10:41

Slutet på min praktik på ABF kom och sedan förra veckan är jag tillbaka på kursen, här sitter jag nu och läser engska fortsättning... Idag har jag skrivit lite om Paris Hilton och hoppas att det ska bli godkänt. Man ska även läsa en bok på engelska och i helgen kom jag på vilken... Tror jag i alla fall... Pablo Escobar: My Father, såg serien Nemas Problemas med Erik & Mackan i helgen där de besökte hans gamla hus och började då att läsa lite mer & fann hela historien intressant. Denna boken är skriven av hans son Sebastián Marroquín och jag ser fram emot att läsa den då han säger att mycket av det som TV-serien om hans sista tid som jagad visar inte alls är sant. Tror i alla fall att det är intressant läsning.


Tisdag idag och Allsång på Skansen vilket betyder att det är Morden i Midsomer i kväll yaaaa hooooo.... Som jag gillar den serien, i överlag tycker jag att de flesta engelska deckarserierna är riktigt bra.

Följer även Kvinna inför rätta som visas på onsdagar och den är verkligen riktigt bra, första avsnittet tyckte jag var väldigt segdraget men gav den ändå en chans och då växte den verkligen i mina ögon så nu kan jag knappt vänta till morgondagens avsnitt.

Vad gäller Morden i Midsomer så skulle jag gärna ha hela samlingen för dem kan man se gång efter gång utan att de blir sämre.


Jag kör som vanligt med snabba kast, från engelska deckare till arbetsförmedlingen, har idag ringt min arbetsförmedlare för ett möte och fick faktiskt tid redan idag :)

Pratade nämligen med studievägledaren om att lägga till ämnen men han tyckte att jag skulle ligga lågt med det eftersom jag har så mycket att jobba med mig själv privat för att komma tillbaka. Bättre då tyckte han att jag lyckas med engelskan än att jag lägger till ämnen, misslyckas och sedan mår ännu sämre för det.

Fick av psykologen förra veckan i uppgift att göra ett schema hemma med vad som ska göras, tex "måndag kl 15, dammtorka bokhyllan".... "Tisdag kl 14, städa badrummet"... Jag har nämligen blivit så apatisk när jag är hemma, får verkligen tvinga mig till att göra saker som annars varit så lätt. Hur fan har jag kunnat hamna här???

Och trött är ju bara förnamnet, när jag läst engelska på kursen i 3 timmar så orkar jag inte göra lunch när jag kommer hem utan lägger mig och sover i några timmar för att sedan orka göra middag.

Jag hatar mig själv så pass att jag knappt vill visa mig för folk så jag handlar på en affär där personalen känner mig och vet ju vilka tider det är minst folk. Allt för att så få som möjligt ska se mig.

Ja ja, det blir väl bra så småningom... Hoppas jag för jag saknar den "vanliga" Malin som alltid var i farten och älskade att träffa människor.


Och vad jag börjat drömma och sådan sjuka drömmar där jag inte vet var jag får allt ifrån... Här en natt så var jag och köpte ett par Chanell stövlar för 67000:-, kunde känna hur sköna de var att gå med på kullerstengatan även om det var skyhöga klackar. När jag fick reda på att jag innan onsdagen måste ha den summan på kortet jag betalat med fick jag en chock. Gick till affären och hörde vad de hade för andrahandsvärde eftersom de knappt var använda & som nya, de auktionerades ut för 37000:- ha ha ha... Jag fick i samma butik ett par solglasögon av märket Chanell men medan jag funderade på om de var för dyra så betalade skådespelaren Val Kilmer dem åt mig, flirtade åt mig och gick ur butiken.... Ha ha ha... Jisses vilka drömmar och detta är bara en av många galna.


Nä, nu är det dags att komma tillbaka till verkligheten och fortsätta med engelskan innan jag slutar kl 12.


Hoppas att ni alla får en fortsatt toppendag.


Tjillevippen

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards