Bitterfittan - Mitt I Livet

Direktlänk till inlägg 19 december 2017

Räcker med att se allas julhysteri

Av Malin - 19 december 2017 09:25

Goder morgon, tisdag morgon och en dag närmare julafton... Jag har varit klar med pyntandet länge, har bara hängt upp kransen på dörren och slingan på balkongen, that's it. För mig räcker det att se vilken jäkla hysteri alla andra har där de stressar runt för att hinna med allting. Men var tusan har traditionerna tagit vägen? Folk har ju förtusan satt upp granarna vid första advent!!!!! Och en bekant satte tom upp den i november. Vad håller folk på med, alla traditioner har försvunnit och folk har helt glömt varför vi firar jul och vad som är viktigt. Julen numera är köpmännens tid på året och det konstiga är att folk alltid klagar på att allt blivit dyrt och att man har mindre pengar att röra sig med men... Handeln slår ändå nya rekord varje år och folk handlar julklappar som besatta, då har man minsan inte lite pengar eller är folk verkligen så dumma att de tar lån för att kunna skämma bort barnen? Läste i förrgår tror jag det var om en mamma som hade köpt totalt 3000 julklappar åt barnen, man såg knappt granen pga alla paket och sedan har människan mage att stå och säga att hennes barn inte blir bortskämda... Hur tusan är människan funtad???

Jag har i år köpt en julklapp år min moster som alltid funnits och ännu finns för mig, en julklapp åt min väninna som också betyder väldigt mycket för mig och en åt min älskade far. Det räcker för mig, jag vill bara passa på att visa att de är betydelsefulla för mig men med ena fickan tom och andra trasig så har det defenitivt inte blivit några lyxprodukter utan sådant som kommer till användning.

Idag ska jag handla lite hem så det finns mat, julafton ska jag fira med min gamla far, blir bara vi och min vovve Wilma och det räcker så väl. Det enda jag bakat är biskvier, hallongrottor, kardemummamuffins och hallongrottor där jag bytt ut hallon till lemoncurd. Ska i veckan bara baka en ambrosiakaka på mitt vid med marsankräm mellan och mazariner, sedan är jag klar. Julen för mig ska vara för att samla energi och bara känna värmen.

Ja sedan ska ju jag och min väninna ha en liten uppesittarkväll då vi även spelar bingolotto, bakat finns ju redan och så ska jag ta och göra lite tunnbrödrullar med lax och pepparrotskräm plus en räkröra på crostinis. Lite annat småplock blir det också men jag har inte ännu bestämt vad det blir. En liten myskväll på tu man hand med Mari blir det i alla fall och det kommer säkert bli trevligt.


       


Idag sitter jag på kursen, har börjat med sista delen av engelskan där jag i första uppgiften bestämt mig för att skriva om Egyptens tio plågor, insåg nog inte vad jag gav mig in på men det kommer att gå bra. Måste alltid när jag gör ett arbete välja ett ämne som jag tycker är intressant för annar så kommer det ta vääääldigt lång tid och bli ett dåligt arbete. Så denna sista engelskadel kommer läraren att få läsa och även lära sig om det gamla Egypten :)



Ute är det idag -15 och mulet, känns just nu som att det aldrig blir riktigt ljust om dagarna och redan vid kl 13.30 börjar det att skymma så inte konstigt att man är trötter. Längtar tills det vänder och börjar bli ljusare igen, för att inte tala om våren... Vem längtar inte till våren men det kanske är väl optiomistiskt att börja längta efter den innan ens julen är avklarad men sommaren... Vem längtar inte till de ljumma sommarkvällarna mmmm.... Drömmer mig bort, tittar ut och landar snabbt tillbaka i verkligheten igen ha ha ha... På gården våran har hyresvärden äntligen, för första gången sedan jag flyttade in, hittat en riktigt fin julgran som nu lyser fint så lite julstämning på gården också.



Nä nu ska jag fortsätta med mitt arbete så att jag får något gjort idag innan jag ska på ICA och trängas med alla pensionärer då det är pensionärstisdag ha ha ha... Vill i alla fall sluta med en så söt bild jag hittade i förra veckan och önska er en fortsatt fin tisdag. Sköt om er och stressa för all del inte utan ta er tid att njuta av julen och förberedelserna.


Tjillevippen


 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin - Lördag 23 mars 07:24

Ja så är det, vet inte hur många gånger jag försökt skriva här men jag har helt enkelt inte orkat. Själv har jag tänkt att det är vårtrötthet som de äldre brukar tala om men arbetsförmedlaren och min kontakt på försäkringskassan tror att det är för a...

Av Malin - Lördag 9 mars 12:33

Snart är sportlovet över och det känns ärligt väldigt bra eftersom direkt som jag är hemma några dagar så börjar de mörka tankarna komma igen :( Tankar om min existens, att jag bara är "a pain in the butt" för alla, att ingen vill umgås med mig och s...

Av Malin - Tisdag 5 mars 08:53

Sportlovsveckan har börjat lugnt då jag i helgen som var bestämde mig för att tillaga all mat som jag skulle göra så att redan i söndagskväll var frysen påfylld med portioner :) Igår gjorde jag inte mycket mer än var ut med Wilma, bokade tvättstuga t...

Av Malin - Fredag 1 mars 07:06

Ja, när jag arbetstränar så har jag ju samma ledighet som lärarna så igår vid lunch tog jag sportlov :) Startade med ett besök hos frissan för att få bort mitt 2 cm långa hår på sidorna så nu är det en perfekt mohawk igen :) Blev extra glad när jag j...

Av Malin - Onsdag 21 feb 18:47

Tiden går fort och jag blev lite chockad faktiskt när jag såg hur länge sedan jag varit in här och skrivit. Har varit rätt trött och har svårt för att sitta en längre tid pga smärtor i ländryggen/stjärten och höften men nu ska jag försöka ta mig i kr...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< December 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards