Bitterfittan - Mitt I Livet

Direktlänk till inlägg 2 augusti 2023

Då var lille lördag här igen :)

Av Malin - 2 augusti 2023 12:18

Alltså dagarna bara springer iväg och ändå känns det som att varje dag går på repris liksom. Visst händer det något då och då men... Ja, det sista var inte de roligaste nyheterna när min moster hörde av sig om att min kusin Anders pappa Tibor har gått bort. Han har legat på lasarettet i Budapest sista tiden men nu har har fått somna in. Vila i frid Tibor. 

När han har legat inne har jag verkligen blivit stum när jag hör hur det går till på lasarettet där. När han åkte in första gången så ringde en sköterska till Anders och sa bryskt att han måste komma dit med bestick så att Tibor kunde äta..... De har inte bestick åt patienterna!!!!!!!! Nä, det ska man ta med sig själv. 

För att inte tala om besökstiden, ja jag skriver "tiden" för det går bara att besöka mellan 14-16. De har vakt vid ingångarna så när Anders kom 15 min för tidigt en gång, ja då fick han vackert vänta till de släppte in honom. En annan gång råkades han bli kvar 5 minuter, då fanns det ingen vakt som låste upp och han hade i alla fall tur att kunna gå ut när Ambulansen skulle in/ut. 

Tibor kom in efter att han fallit hemma i lägenheten och hade svårt med balansen, en natt behövde han på toaletten och ringde på larmknappen. Efter ca 20 min hade ännu ingen kommit så han tänkte att om han går till dörren och skriker i korridoren så måste ju någon komma. Han hann dock bara ställa sig upp så kissade han på sig så han lade sig igen och ringde, efter ytterligare 20-30 minuter kom 2 sköterskor som skällde ut honom och kallade dit avdelningssköterskan som också skällde ut honom och efter att de bytt lakan och kläder så bojade de honom vid sängen. Ja, ni läser rätt, han fick handbojor för att inte kunna gå upp ur sängen.

Och svenskar klagar på vår sjukvård???????  Jag skulle då rakt inte vilja ligga inne där.


Jag själv har bara råkat ut för akuten i Adana/Turkiet när jag snavade och slet upp båda handflatorna. Väldigt vacker sköterska med både läppstift och nagellack som spolade mina händer ovanför en soptunna och sedan tog en pincett och bokstavligen slet bort skinnet som lossnat så att även skinn som satt fast följde med. Av hettan och smärtan fick jag blodsockerfall, vilket hon inte såg utan jag fick säga åt min f.d svägerska att springa och köpa en Sprite eller liknande med socker. Inte ens när jag lade mig ner reagerade hon. Tillbaka i Alanya så hade vi ett Apotek över vägen och där lägger de om sår och skador om man ber dem så dit var jag för att de skulle lägga om och så köpte jag bandage och rengöring så att jag själv kunde göra det efter. Hela min vänstra hand var blå och när jag kom hem till Sverige var jag till Akuten då jag inte ens kunde öppna en dörr med den handen. Visade sig att jag hade brott i handen som hade börjat hela. Ja ja, så kan det gå när knappen är på-


Tillbaka till Tibor, jag bad igår min mamma och pappa att ta emot honom på andra sidan :) När mamma låg inne på palliativa så fick hennes läkare Lars låna boken som Tibor skrivit, han tyckte att den var väldigt intressant, jag har själv dock inte läst den men har ärvt den så jag ska när jag orkar läsa lite längre ta mig igenom den. Järnmannen heter boken. 


 


Idag ska jag lite senare ut med Mari för att handla, sist hade de inte Nybergs fläskytterfilé så jag ska idag på Willys och inhandla 3 st då de säljer för 65:-/kilo och jag har ju mina värdecheckar att använda så det inte blir så dyrt :) Sedan ska jag tillaga guvec i lergryta, gulaschsoppa och även köttfärssås då de på COOP hade bra pris på köttfärs. Fick igår min medicin från Apotea och då hade jag även beställt "pasta" tagiatelle för att även jag ska kunna äta köttfärssås och spaghetti :) Beställde även dadlar så jag har om jag blir sötsugen :) 



Igår fick jag äntligen bakat mazariner, köpte mandelmassa för ett tag sedan och när vädret ändå var dåligt så fick jag äntligen gjort dem, 60 st blev det... Ja, egentligen 61 men jag var ju tvungen att smaka en ;)

Dagen innan gjorde jag en 5 L gryta med chorizo soppa, den är så sjukt god så nu har jag 12 portioner i frysen. Det är så bra sådana här regniga dagar att passa på att göra lite storkok att portionera och frysa i. 


   


Igår fick jag även tvättat Wilma :)) Hon gillar inte alls att bli tvättad och står och slokar med svans och huvud för att försöka smita undan då och då :) Efter springer hon runt i lägenheten och skakar sig för att efter bädda till sin yllepläd innan hon lägger sig för att ge mig onda ögat och efter ett tag vända rumpan till ;) Nå, nu är hon i alla fall ren ett tag :) 


   


Nå, nu ska jag ta och diska lite innan jag ska piffa till håret så att jag är representativ när jag ska ut bland folk ;) Hoppas att nu har det fint och har bättre väder än här i norr där det är grått och regnar med jämna mellanrum.


Tjillevippen




 
 
Kristine

Kristine

2 augusti 2023 13:38

Man må altså ha/ta med seg eget bestikk?! Kjære vene, det er jo ikke akkurat det første man tenker på, når man er veldig syk...

Ønsker deg en fin midtuke-dag videre ^^

http://slossplassen.blogg.se

Malin

2 augusti 2023 15:23

Ja, jag blev chockad när jag hörde det. Då må alla ha en "akut väska" där man har bestick ifall man är med om en olycka eller måste in för något akut.

Tack detsamma snälla du, här regnar det men det kan också vara rätt mysigt ;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin - Onsdag 24 april 16:07

Ja dessa telefonmöten med AF, FK och rektorn gör så att min skalle flippar ut... Tur att jag idag bara suttit vakt på nationella prov så jag slapp tänka för övrigt. Jag gjorde i alla fall anteckningar gällande nästa telefonmöte med AF och det efter m...

Av Malin - Söndag 21 april 09:00

Nå, för all del, veckodagarna går ju också lika fort men man må ju få fråga i alla fall ;) Helgen har varit och är väldigt lugn, blev 4 dagar ledig för mig då jag i torsdags hade slut medicin att ta för ryggen men fredag morgon kom den med Early Bird...

Av Malin - Söndag 14 april 16:20

Ja, första veckan efter påsklovet gjord och så även helgen, hela veckan bara swishade iväg i en herrans fart. Kanske är så det blir när man trivs där man arbetstränar. Blev mycket Hooja i torsdags och eleverna var helt slut efter dansandet :)    ...

Av Malin - Torsdag 4 april 07:46

Ja så är det, i morse när jag var ut med Wilma vid 6.30 så blev morgontoaletten snabbt gjord då graderna visade -18. Länge sedan vi nu haft så kallt så man är inte van och till helgen verkar de även lovas lite snö men så brukar det ju vara om vårvint...

Av Malin - Söndag 31 mars 17:08

En dag kvar men en vecka ledigt för mig :) Hoppas att få lite mer ork så att jag kan göra en del här hemma, skulle vara så skönt.  I morse trodde jag att jg legat och blåst lite längre än vanligt, till jag blev påmind om att vi faktiskt har ställt ...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Augusti 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards