Bitterfittan - Mitt I Livet

Direktlänk till inlägg 3 april 2023

Oroas

Av Malin - 3 april 2023 08:26

Ja det är kanske mer än att oroa mig men det liksom gnager i mig att jag snart varit sjukskriven, pga min depression och sömnsvårigheter, i en månad men ännu inte fått något besked från Försäkringskassan. Det var min arbetsförmedlare som sa att det är bättre för mig att få igenom en sjukskrivning eftersom pressen de har på oss arbetssökande inte kan hanteras av mig pga mitt mående. Bara efter en anställningsintervju där jag får in en del information så sover jag 3-4 timmar. Varför jag oroar mig är för att när jag för en massa år sedan som arbetslös spräckte axeln och gick med mitella så fick jag inte ett öre av dem, deras "läkare" ansåg att jag inte ens hade 25% nedsatthet och därför skulle söka jobb. Undrar om hen själv jobbar med sprucken axel... Dessutom är det ju käpprätt åt helvete att det min läkare som träffat mig inte gäller enligt dem, det är ju att indirekt säga att min läkare är inkompetent. Ger inte mycket för Försäkringskassan och vet att det är en stor andel sjuka som fullkomligt håller med.


 


Det är idiotiskt att man redan är deprimmerad sedan flera år för att sedan sjukskrivas men under den sjukskrivningen sedan ska gå och oroa sig för att man kanske inte får några pengar, det bidrar ju inte på något sätt till att man ska må bättre utan helt tvärtom. Här är i alla fall det läkaren skrivit i sjukintyget och jag hoppas verkligen att det är bra nog för att de ska göra rätt.


 


Men det är klart, de sitter där på sina höga hästar och tar beslut om personers vara eller icke vara sjuk. Jag vet givetvis att en massa utnyttjar systemet men ska det verkligen drabba oss som verkligen mår dåligt? Det är svårt att förklara hur man känner sig och givetvis så är ju en depression olika från person till person men för min del så kan jag förklara det som att jag realistiskt vet vad som är rätt men känslan i bröstet är en helt annan och det blir den som jag följer och i mina ögon så är jag bara fet, ful och misslyckad. Denna "min sanning" överför jag till alla jag möter. Sitter jag i ett väntrum och ett par pratar lågmält för att inte störa andra så ser jag direkt på mig själv och undrar vad som är fel med mitt utseende eller kläder. Jag kan knappt gå förbi ett hyreshus när jag är ut med Wilma då det känns som att det i varje fönster sitter någon som pekar på mig och skrattar åt hur misslyckad jag är. Detta är bara exempel. Det sjuka är att när någon frågar hur man mår så står man alltid med ett påklistrat leende och svarar att man mår bra men de skulle se en i ögonen. När jag började svara ärligt så var alltid deras svar "men du som alltid är så glad och käck". Ja, för att dölja hur jag egentligen mår och varför tror ni att jag tar på solglasögonen så ofta jag kan och inte ens tar av dem inomhus??? Dessa bilder förklarar depression rätt så bra.


   


Ja ja, det var lite tankar från mig denna måndagmorgon. Har varit ut med Wilma och fått i mig lite frukost och mediciner så nu ska jag lägga mig att vila ett tag då jag åter haft en rätt sömnlös natt. Ta hand om er själv och era nära och kära.


Tjillevippen


 
 
Ingen bild

Jocke

4 april 2023 04:44

Bra skrivet! Håller med helt. Du har troligen ungefär samma värderingar och politiska sympatier som jag.

Malin

4 april 2023 06:09

Då har vi båda bra värderingar och politiska sympatier ;) Var på väg att skriva att vi hade bra väder ha ha ha...

 
Ingen bild

Jocke

4 april 2023 21:15

Hittade denna video av slumpen och såg hela. Lyssna på tjejen vid klockslaget 8.50: Vilka människor det finns alltså! :O Underbar empati för sina medmänniskor.

Killen vid 4.20 har ju en väldigt märklig logik också. Vad menar han?

Professionellt av killen som intervjuade, dock. Att bara lyssna och låta folk prata.

https://www.youtube.com/watch?v=pfgneqlKrMY

Malin

5 april 2023 07:11

Snacka om "IQ Badboll", hoppas att hon inte behandlar personalen på sitt fina stammis café likadant som hon pratar.
Och killen han bevisar bara att det måste bli obligatoriskt med SFI (Svenska för invandrare) för jag fattar knappt vad han säger i början ha ha ha...

 
Ingen bild

Jocke

4 april 2023 21:24

Den nya regeringen och deras prioriteringar i ett nötskal – mycket får ännu mer: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/gEwmb0/sa-mycket-pengar-far-hovet-i-nya-budgeten

Går knappt att tänka sig in i vilka helt ofantliga summor pengar det där faktiskt är… Och vad mycket annat de skulle kunna användas till istället. Plötsligt spelar det ingen roll alls med vikten av att inte gå på bidrag heller, som samma ledarparti är så oerhört emot när det gäller alla andra… Alla utom just denna familj. De kan aldrig få för mycket. Allas lika värde?

I en värld utan hemlöshet och familjer som inte har råd med mat till sina barn hade vi möjligtvis haft råd med ett sånt överflöd till en enskild familj som ingen någonsin fått välja eller rösta fram på demokratisk väg. Inte nu.

Malin

5 april 2023 07:04

Moderaterna är ju lika med "mycket SKA ha mer" och "tumskruvarna ska dras åt på de som redan har det dåligt".

 
Ingen bild

Jocke

5 april 2023 18:40

Det är också att helt tänka att alla föds med samma förutsättningar. Vilket ju ligger så långt bort från verkligheten som man kan komma. Och bortse helt från arv, nepotism, kvotering, rätt kontakter, ren tur etc. Alla som föds med sjukdomar, sociala, intellektuella, fysiska och psykiska handikapp etc, ska de bara kastas åt vargarna då? Ska folk som har blivit diagnostiserade av utbildade läkare för olika sjukdomar behöva utstå fördomar och hat av okunniga människor om att de egentligen bara skulle ha hittat på det för att slippa jobba p.g.a lathet, och att dessa läkare helt enkelt var inkompetenta i sina bedömningar eftersom ingen egentligen är sjuk eller har något fel alls om det inte direkt syns utanpå? Vore det inte mera rimligt att utjämna klyftorna istället? Just med största argumentet att alla inte föds med samma förutsättningar.

Malin

6 april 2023 07:45

Håller fullkomligt med, men bara för att klargöra mitt mående så är det inget som jag fötts med utan kom efter en massa sorgliga händelser som jag inte bearbetade. Alla kan hamna där och jag menar verkligen ALLA :) Men det finns en sak som jag länge funderat över, om de som jobbar på Försäkringskassan någonsin får avslag, vad tror du? ;))

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin - Onsdag 24 april 16:07

Ja dessa telefonmöten med AF, FK och rektorn gör så att min skalle flippar ut... Tur att jag idag bara suttit vakt på nationella prov så jag slapp tänka för övrigt. Jag gjorde i alla fall anteckningar gällande nästa telefonmöte med AF och det efter m...

Av Malin - Söndag 21 april 09:00

Nå, för all del, veckodagarna går ju också lika fort men man må ju få fråga i alla fall ;) Helgen har varit och är väldigt lugn, blev 4 dagar ledig för mig då jag i torsdags hade slut medicin att ta för ryggen men fredag morgon kom den med Early Bird...

Av Malin - Söndag 14 april 16:20

Ja, första veckan efter påsklovet gjord och så även helgen, hela veckan bara swishade iväg i en herrans fart. Kanske är så det blir när man trivs där man arbetstränar. Blev mycket Hooja i torsdags och eleverna var helt slut efter dansandet :)    ...

Av Malin - Torsdag 4 april 07:46

Ja så är det, i morse när jag var ut med Wilma vid 6.30 så blev morgontoaletten snabbt gjord då graderna visade -18. Länge sedan vi nu haft så kallt så man är inte van och till helgen verkar de även lovas lite snö men så brukar det ju vara om vårvint...

Av Malin - Söndag 31 mars 17:08

En dag kvar men en vecka ledigt för mig :) Hoppas att få lite mer ork så att jag kan göra en del här hemma, skulle vara så skönt.  I morse trodde jag att jg legat och blåst lite längre än vanligt, till jag blev påmind om att vi faktiskt har ställt ...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards